Zoeken

vrijdag 30 december 2016

De mystieke wereld der naaste bewoners

Als jonge, net afgestudeerde hottie heb je geen enkele reden om buiten de stad te wonen. Een afstand van meer dan 10 minuten op de fiets ten opzichte van het stadscentrum is op zijn zachtst gezegd frowned upon. Gezien deze leefomgeving geen ruimte laat voor vrijstaande huizen, eenzame opritten en private entrees, heeft elk van ons weleens te maken met buren. Of het nu onderburen, bovenburen, apathische semi-huisgenoten zijn, of de twee deuren verder wonende huisbaas, menig ongemakkelijke ontmoeting bij de voordeur is in de stad verzekerd.


buren.jpeg



Het lijken de ergste mensen niet. Sterker nog, de buurman hielp me laatst nog met het naar boven sjouwen van die kast en er wordt altijd netjes een briefje opgehangen wanneer er een feestje is of een gegeven hoeveelheid zooi de hal onbegaanbaar maakt. Toch weet ik he-le-maal niets over deze mensen. Tijdsgebrek, sociale angst en een algemene desinteresse zorgen ervoor dat ik me zo snel mogelijk naar binnen werk als er aan die andere deur gerommel klinkt.

Dappere pogingen onvermijdelijke ongemakkelijkheid te voorkomen falen steevast. Een pareltje was wel de triple hoi: ‘hoi!’ bij toevallige ontmoeting op weg naar buiten, tweede ‘hoi!’ bij rechtsomkeert door vergeten fietssleutel, derde ‘hoi!’ bij het wegfietsen. Allen enkel beantwoord door een guitig knikje. Merp.


giphy (1).gif


Buren apathisme heeft er nu voor gezorgd dat wanneer ik de buren hoor als ik zelf op het punt sta te vertrekken, ik even 5 minuutjes wacht voor ik ga. Toch hebben deze mensen die in dichte proximiteit van ons resideren ook iets intrigerends. Door een gedeelde voordeur krijg je toch een uniek kijkje in de details van het leven van een wildvreemde. Pakjes, kranten, magazines en overige post zeggen een hoop over mensen. Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat onze bovenburen hoogstwaarschijnlijk aan het hoofd staan van een netwerk mensensmokkelaars die naast babies en peuters ook handelen in moedermelk.

We laten nog even in het midden met hoeveel personen wij onze voordeur delen. Welke mysteries spelen zich af achter jouw gedeelde voordeur?

XOXO ACC

Geen opmerkingen:

Een reactie posten